IT'S HARD OUT HERE FOR A BITCH

Så sant, så sant

Publicerad 2011-07-28 21:26:31 i Böcker,

"Jag har ingen längtan efter att bli jämlik mannen. Jag föredrar att behålla min överlägsenhet."
-
L.M. Montgomery



Ni som inte vet vem L.M Montgomery är så är det kvinnan som skrev Anne på Grönkulla. Vet ni inte vem Anne på Grönkulla är then shame on you! Bara en av bästa bokserierna i världshistorien. De är skrivna i början och mitten av 1900-talet. Och det är ganska intressant att hon har sagt det där med tanke på att hon levde mellan 1874 och 1942 och var prästhustru. Man tycker ju att en sån kvinna skulle ha tyckt att kvinnans uppgift var att stå i köket och ta hand om barnen. Roligt att det redan då fanns feminister i den stil som vi har idag. För det där citatet låter precis som någonting som två av våra lärare skulle kunna kläcka ur sig. ;D Och om ni inte har läst Anne på Grönkulla ska ni göra det. Eller så kan ni kolla TV-serien :)

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2011-07-28 21:53:56

haha, kerstin å berit visst? :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

22-årig finländare. Studerar till socionom vid Yrkeshögskolan Novia och resten av tiden spenderar jag på internet. Skriver om livet, mina konstiga funderingar, filmer, musik och allt mellan marken och månen. Helst om det vid marken dock.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela