IT'S HARD OUT HERE FOR A BITCH

But with nobody in your bed the night's hard to get through

Publicerad 2011-09-26 17:09:16 i Funderingar,

Har redigerat den här bilden själv:) Alltså slängt in citatet av Ida Scott Taylor i en bild från One Tree Hill. Citatet har också btw använts i OTH.


Nu tänker jag flumma ett inlägg om lycka här för att: 1. Jag skrev modde-essä idag. Blir det mer flummigt än det? I don't think so. 2. Det här citatet får mig att tänka på när vi diskuterade just lycka på en psykologitimme. Om ni inte orkar med flumm skulle jag råda er att sluta läsa right about now. (BTW Emelie känns som jag skulle tatta lite ditt sätt att skriva här med alla linjer som styckesindelning. Hope you don't hate me!:D)


Okej så vi satt och talade om detta på psykka och vår lärare så nämde då en bok som någon professor från USA hade skrivit, den hette Lyckligare eller något sådant. Minns inte riktigt. I alla fall hade han i boken sagt att vi människor tenderar att skjuta upp våran lycka till morgondagen. Att efter vi gjort en massa saker DÅ ska vi bli lyckliga. T.ex. när jag kommit in på barnträdgårdslärare då ska jag bli lycklig men sedan blir det DÅ jag studerat färdigt osv osv. Vi hamnar alltså i ett ekorrhjul där vi aldrig är lyckliga. Därfor tycker jag det citatet passar in hit lite grann. Istället för att skjuta upp lyckan tills imorgon var lycklig idag istället. Okej lättare sagt än gjort men. Och som det står i citatet lev idag istället för i imorgon och igår.


Jag själv så tänker faktist inte att jag ska bli lycklig när en viss sak har hänt. Ärligt talat så tänker jag inte på lycka sådär särskilt mycket för jag tycker att det är ett så flummigt ämne. Men jag tänker nu som då att jag är lycklig, men jag tror att om du funderar allt för mycket på hur du ska bli lycklig och om du försöker det för mycket så kommer du aldrig bli lycklig. Jag tror på korta lyckliga korta stunder som: när man hör en riktigt bra låt första gången, när någon du tycker om skrattar, när Kimi viftar på svansen när jag kommer hem. Sådana små saker tror jag är riktig lycka. Men egentligen så är ju detta en fråga utan svar.


Who knows what true happiness is? Not the conventional word, but the naked terror. To the lonely themselves, it wears a mask. The most miserable outcast hugs some memory. Or some illusion.

- Joseph Conrad

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

22-årig finländare. Studerar till socionom vid Yrkeshögskolan Novia och resten av tiden spenderar jag på internet. Skriver om livet, mina konstiga funderingar, filmer, musik och allt mellan marken och månen. Helst om det vid marken dock.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela