IT'S HARD OUT HERE FOR A BITCH

Bokserier

Publicerad 2012-06-01 12:09:21 i Böcker,

Eftersom jag läser ganska mycket och nästan aldrig skriver om det i bloggen, kände jag att det började bli dags att göra det. Därför tänkte jag skriva om mina favoritbokserier. Vissa av dem kommer ni nog anse är ganska självklara eftersom ni hört mig tala om dem 100-talsgånger.


Harry Potter-serien

Janå behöver väl inte precis skriva vad serien handlar om. De flesta av er har säkert bara sett filmerna, men om ni tycker filmerna var bra så ska ni veta hur mycket bättre böckerna är. Eller kanske inte bättre, men ja filmerna och böckerna är lite olika. Min favoritbok i den här serien är sjätte boken; Harry Potter och Halvblodsprinsen.


Hunerspelen-trilogin

Tror det är lite samma sak med Hungerspelen som med Harry Potter, behöver inte förklara vad serien handlar om. Och samma här har ni sett den ena filmen som kommit ut så är böckerna mycket bättre. Det finns många personer i boken som inte kom med på bioduken så.



Percy Jackson and The Olympians - serien

Den här serien är lite mera okänd här i Finland. Den består av 5 böcker. The Lightning Thief(finns också som film, inte alls lika bra som boken dock), The Sea of Monsters(film mars 2013), The Titan's Curse, The Batlle of the Labyrinth och The Last Olympian. Min favorit av dessa böcker är den sista. Och ja de handlar om Percy Jackson som får reda på i första boken att de grekiska gudarna finns på riktigt och att han är son till Poseidon.



Berättelsen om Narnina-Serien

Det finns sju böcker i serien och det är : Min morbror trollkarlen, Häxan och Lejonet, Hästen och hans pojke, Caspian,prins av Narnia, Kung Caspian och skeppet Gryningen, Silvertronen och Den sista striden. Tre av böckerna har gjorts till filmer(häxan och lejonet och båda capian-böckerna). Min favoritbok i serien är Kung Caspian och den som jag gillar minst är sista boken. Den tycker jag är totalt värdelös. Och ja om ni undrar det är egentligen böcker för barn men de är så förbannat bra så jag bryr mig inte.


Lorien Legacies - serien


Än så länge så har det bara kommit ut två böcker i den här serien men det talas om att den ska bestå av sex böcker. Den handlar om ungdomar som kommit till jorden från en planet som heter Lorien. De är de sista från sin planet för deras planet blev attackerad och förstörd av folk från en annan planet: Mogadorierna. Nu har också de kommit till Jorden och planerat göra samma sak med den som de gjorde på Lorien och bara de 9 som kom hit från Lorien kan bekämpa dem. Första boken har redan hunnit bli film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

22-årig finländare. Studerar till socionom vid Yrkeshögskolan Novia och resten av tiden spenderar jag på internet. Skriver om livet, mina konstiga funderingar, filmer, musik och allt mellan marken och månen. Helst om det vid marken dock.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela