IT'S HARD OUT HERE FOR A BITCH

Pet peeve

Publicerad 2012-09-11 19:40:00 i Funderingar,

Vafan är pet peeve på svenska? Den där pinsamma stunden när man inser att man ibland är bättre på engelska än på svenska. Janå i alla fall min pet peeve är: när folk inte kan stava eller avstava ordentligt. Om någon stavar fel så sitter jag bara och stirrar på det där ordet och tänker för mig själv: säg inget Pia, folk tycker inte om att bli rättade, just let it go. Och så säger jag i alla fall SÅ STAVAR MAN DET INTE. Och svär tyst för mig själv när jag inte kan hålla käften. Och sen det här med avstavning. Om ett ord inte ryms på en rad och du inte vet hur du ska avstava det: ta en helt ny rad då istället för att avstava helt åt skogen. Särskilt stör det mig när någon skriver ett ord och så tycker de tydligen inte att sista bokstaven ryms så de lagar ett bindestreck och lägger sista bokstaven på nästa rad. Om du hade rum med det där bindestrecket måste du väl ha haft rum med den där ena stackars bokstaven?


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

22-årig finländare. Studerar till socionom vid Yrkeshögskolan Novia och resten av tiden spenderar jag på internet. Skriver om livet, mina konstiga funderingar, filmer, musik och allt mellan marken och månen. Helst om det vid marken dock.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela