IT'S HARD OUT HERE FOR A BITCH

"Ni kunde ha det mycket värre"

Publicerad 2014-12-28 20:23:07 i Funderingar,

Nu är det dags för ett av mina favoritteman igen: jo feminism! För alla mina vänner ber jag om ursäkt eftersom ni får höra det här varenda gång ni ser mig.(egentligen är jag inte ledsen alls älskar att diskutera med er fastän jag tycker om att tro att jag alltid har rätt)
 
På dagens agenda står då det här med när människor vill göra vem som har det värst till en tävling, då ofta män. Att vi feminister här uppe i Norden, USA, andra industriländer bara ska hålla käften om att vi är förtryckta. För vi ska bara inse hur bra vi har det här för "vi kunde ha det mycket sämre". Vi vet ingenting om att vara förtryckta här om man jämför med andra länder där kvinnor får syra slängda i ansiktet eller blir dränkta med bensin och sedan tänder någon på för att de t.ex. har tänkt lämna sin man. Vi ska inse hur tacksamma vi borde vara att det inte är så dåligt.
 
Och gud ja, vad jag är tacksam att det inte är så här, så klart är jag tacksam över det. Men det betyder inte att kvinnor inte har problem med förtryck här. Det tar sig bara en annan form. Som jag sa åt Louise igår: "Det är så klart värre att bli skjuten i hjärtat än i ryggen men båda två är ganska skit". Och när man läser mellan raderna på det där uttrycket: Ni kunde ha det mycket värre så är det enda jag hör är att "vi män kunde vara värre om vi ville. Vi skulle kunna börja uppföra oss så där, men nu är vi ju så snälla och ger er bara mindre lön för samma arbete och tror vi har bestämmanderätt över kvinnors kroppar". Och jag tycker den mentaliteten är lite läskig. Att vi ska vara glada att de är snälla när de kunde vara mycket elakare. Jag trodde snäll var något det man var meningen att vara. Man får inga extra brownie points för att man gör saker som det är meningen man ska göra.
 
Det som den här diskussionen menar är ju att vi ska släppa allt feministkämpande här och bara arbeta i länder där det är mest skit. Vilket jag förstår varför människor kan tycka, att man kanske ska fokusera på kvinnor som har det så dåligt att de får syra slängt i ansiktet istället för kvinnor som får mindre lön. Men varför skulle arbetet med den ena delen göra slut på den andra? Varför kan vi inte arbeta med båda, det finns något som heter multitasking. Men antar eftersom den här diskussionen drivs till största delen av män förstår de väl inte hur det är möjligt. Och det enda jag hör är gnälliga män som mellan raderna säger "varför måste jag ändras? Jag är ändå inte värst". Så ja vi kvinnor kunde ha det mycket sämre, men vi kunde ha det bättre också om inte alla skulle vara så rädda för förändring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

22-årig finländare. Studerar till socionom vid Yrkeshögskolan Novia och resten av tiden spenderar jag på internet. Skriver om livet, mina konstiga funderingar, filmer, musik och allt mellan marken och månen. Helst om det vid marken dock.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela