IT'S HARD OUT HERE FOR A BITCH

Riksdagsvalet 2015

Publicerad 2015-04-20 17:29:53 i Funderingar,

Hallå!
Igår var det riksdagsval då och jag fick för andra gången rösta i det. Är väl inte så nöjd med resultatet skulle jag säga. Skulle helst sett att Sannfinländarna skulle ha backat med flera mandat istället fick de bara ha ett mandat mindre än för fyra år sedan. Skulle inte heller vilja att Centern och Samlingspartiet skulle ha så många mandat eftersom de är konservativa partier. SDP och vänsterförbundet ligger ju kanske närmare mina åsikter, men kommer inte ifrån att Finland tyvärr är ett ganska konservativt land. Tyvärr verkar det också som våran nya statsminister är abortmotståndare så han är väl ingenting att hänga i granen heller. Är dock relativt nöjd med könsfördelningen. 41% kvinnor. Skulle kunna vara bättre förstås men skulle också kunna vara mycket sämre. 
 
Sedan kollade jag här på Yle där det visar vad de nya riksdagskandidaterna står för. Det positiva är ju att det verkar som vi får behålla beslutet om könsneutrala äktenskap! Det var någonting jag var orolig över med den här riksdagen men det verkar hålla i sig. Negativt är ju att om skolsvenskan ska slopas eller inte verkar ligga ganska 50-50. Något som inte togs upp under valperioden som jag skulle önskat är behovet av att ändra vår befintliga lag om transsexuella. Men jag kan gissa att när de tre största partierna är konservativa så kan vi säga hejdå till en ny lag. Som verkligen behövs för den vi har nu vågar jag till och med säga är inhuman. Om du väljer att genomgå ett könsbyte i Finland måste du bl.a. genomgå sterilisering eller bevisa att man på annat sätt att man tappat fortplantingsförmågan (som ofta händer p.g.a. hormonbehandlingarna), om du är gift eller lever i ett registrerat partnerskap måste du skilja dig. Läste också någonstans att man tappar vårdnaden om sina barn om man har några men det verkar inte framkomma i lagen när jag läser den så vet inte om det stämmer. Men jag tror ju inte vi kommer få en ny lag som förändrar detta med en konservativ riksdag.
 
Och till alla er som inte röstade: rösta nästa gång! Din röst har betydelse även om du inte tror det. De äldre röstar med sina gamla värderingar och det är problematiskt för vi som är en annan generation. Vi har växt upp med andra värderingar och de syns inte i riksdagen när vi unga inte röstar. För jag kan säga att jag hört bland finska ungdomar också att de är missnöjda över att Sannfinländarna får ha så många mandat eftersom de är rasistiska. Så rösta nästa gång! Jag vet att politik är svårt men både Yle och Vasabladet ordnar valkompasser där man kan hitta någon att rösta på. Och för er som tycker att ni inte hade någon att rösta på så kan jag säga att jag aldrig har hittat någon som jag håller med till 100% vad den står för man måste bara välja vilka frågor som man kan vika sig i. Och när man är finlandssvensk så är ju en röst på någon från sfp ändå en hjälp för partiet. Som de helt klart skulle ha behövt igår när de förlorade ett mandat i Vasa valkrets och vilket förstås gjorde det svenska språket ännu osäkrare. Så försök bli intresserade av politik, diskutera och lägg er i till en viss mån åtminstone. För det jag tror många ungdomar inte förstår är att riksdagen och de som styr Finland påverkar allt. Så de som säger att de inte bryr sig om vad de bestämmer nere i Helsingfors förstår nog inte att de påverkas. För vi påverkas alla av politik, varken vi vill det eller ej. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

22-årig finländare. Studerar till socionom vid Yrkeshögskolan Novia och resten av tiden spenderar jag på internet. Skriver om livet, mina konstiga funderingar, filmer, musik och allt mellan marken och månen. Helst om det vid marken dock.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela