IT'S HARD OUT HERE FOR A BITCH

Vaccinationsdiskussionen

Publicerad 2015-02-24 18:58:49 i Funderingar,

Jag kan nästan lova att det här blir ett längre blogginlägg än standareden så om det inte riktigt ligger i din smak så kan du ju redan sluta läsa här. Eller jag tycker ju förstås alla ska fortsätta läsa.
 
Okej för att starta upp det här inlägget så är jag på den sida att alla ska vaccinera sina barn. Jag tycker alla ska vaccinera sig. I alla fall de vaccinationer som hör till Finlands vaccinationsplan, man behöver inte vaccinera sig för varenda influensa. Det är ganska onödigt eftersom du då måste vaccineras typ varenda år eftersom den vanliga influensan muteras hela tiden så att man måste ta fram nytt vaccin för den hela tiden. Men att vaccinera sig för mässling, röda hund etc. tycker jag absolut man ska göra för det är sjukdomar som du kan smitta andra med. Jag tycker det är en medborgerlig plikt.
 
Varför bryr jag mig då om vad andra gör? Varför kan jag inte andra låta göra sina egna beslut? Grejen är ju den att beslutet du gör att inte vaccinera dina barn eller dig själv påverkar mig och alla andra. Eller inte jag personligen för jag är vaccinerad men jag hoppas någon gång att jag ska få barn och då sätter ni alla som inte vaccinerar er mitt barn i fara. Eftersom jag inte det första jag gör när mitt barn blir fött är att vaccinera det. Ditt beslut sätter då mitt barn i fara och jag kan inte göra något åt det. Därför säger jag att man ska vaccinera för du påverkar min vardag och mina framtida barns hälsa. Det är samma sak som om jag säger till någon som röker att gå bort från mig och röka någon annanstan för dennes personliga val att röka påverkar också mig om hen står bredvid mig och röker. Så om du är skeptisk att vaccinera, vaccinera i alla fall mot saker som mässling eftersom det är sjukdomar som du sprider när du inte gör det. Tänker länka här till en mammas berättelse om hennes son som kanske har fått mässling. LÄNK (obs på engelska)
 
När det gäller folk som är emot vaccineringar finns det många olika saker som påverkar. En orsak som är stor just idag är att folk är rädda efter fiaskot med vaccinet mot svininfluensan. Då kan jag ju säga att skillnaden mellan svininfluensavaccinet och de vaccin som har funnits med i flera år som t.ex. det mot röda hund är att vaccinet mot svininfluensa togs fram i panik. Hela världen var i panik och krävde hur man skulle hindra svininfluensan direkt och det fanns knappt någon tid att testa det. Andra vaccin har getts under flertals år och testats många gånger. Förstås finns det biverkningar, det finns det med varenda läkemedel också och vissa människor kommer få dessa biverkningar. Jag kan själv berätta att mina mamma har berättat för mig att när jag blev vaccinerad när jag var liten tappade känseln i mina ben ett par dagar och släpade dem efter mig. Men jag kan säga att jag ändå är tacksam att min mamma vaccinerade mig. Hellre lam någon dag än att jag tar riskerna med mässlingen och kanske får någon av mässlingens följdsjukdomar.
 
En annan orsak är alla de ämnen som finns i vacciner. Och jag tänker bara länka här till några inlägg eftersom jag inte är någon forskare eller läkare och inte känner mig bekväm i att skriva om dessa ämnen. LÄNK och LÄNK. Så jag hoppar direkt till nästa punkt. Folk som påstår att vaccinationer kan leda till autism VILKET INTE STÄMMER (skulle gärna slänga in ett par svärord där men jag avstår eftersom folk tycker det är oprofessionellt). Det här kommer också upp i den senaste länken och den forskare som har påstått detta har det bevisats gång på gång att han hade fel. Plus att han hittade på data och har efter det fått sin läkarlicens tillbakadragen. Och även om det stämde: är folk så rädda för autism att de hellre utsätter sina barn för sjukdomar som kan leda till döden istället för att vaccinera sina barn? Och grejen är att forskare fortfarande inte är riktigt säkra på vad som gör att människor utvecklar autism, men det framkommer vid födseln redan och inte en enda forskare tror att det är vaccin som orsakar autism.
 
Som en avslutande punkt så läste jag också på Vasabladet att det tydligen finns folk som tror att vaccinering är vad som gör att så många människor har matallergier och astma i dagens läge. Och som en person som lider av båda dessa kan jag ju säga detta: Jag lever hellre och är frisk från sjukdomar jag kan förebygga med vaccinering och har lite svårt att andas nu som då, än att vara utan astman och matallergi och ligger i graven på grund av en sjukdom som var 100% möjlig att förebygga. (och som en liten påminnelse om du är född 1993 som jag ska du göra en boost-vaccination i år)

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2015-02-25 17:03:56

Håller helt med. Blir så irriterad när jag läser om vaccinmotståndare. Genom att inte vaccinera så gör man att sjukdomar som varit utrotade i tiotals år kommer tillbaka. Det är som att gå tillbaka i utvecklingen, och jag fattar inte hur föräldrar kan vilja utsätta sitt barn för sjukdomar som de annars inte skulle bli utsatta för?! Influensavaccin är en annan sak, det är ju inte farligt att få influensa för vanliga människor så därför skulle jag personligen inte vaccinera mig för det. Dessutom är det ju som sagt framtaget under "stress" så då är det klart att det kan finnas bieffekter. Man kan ju inte ens jämföra det med vaccinen som bebisarna får.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

22-årig finländare. Studerar till socionom vid Yrkeshögskolan Novia och resten av tiden spenderar jag på internet. Skriver om livet, mina konstiga funderingar, filmer, musik och allt mellan marken och månen. Helst om det vid marken dock.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela